עבירות מרמה והונאה

עבירות מרמה והונאה

עבירה מסוג של מרמה והונאה מסתמנת כאחת מהעבירות החמורות ביותר המופיעות בספרי החוקים. עבירה של מרמה והונאה הינה עבירה פלילית, כאשר יסודות העבירה מדברים על כך שמתנהלים יחסי גומלין בין בני האדם המבוססים על אמון אחד בשני. בעת שמפרים את ההסכם הבלתי כתוב המבוסס על אמון, הרי שמבצעים דבר מה במרמה. לרוב נהוג לייחס עבירות מסוג זה דווקא לעולמות של עסקים וכלכלה, אך עבירות שכאלו מתרחשות גם בעולמות שונים. עבירות של מרמה והונאה יכולות לבוא לידי ביטוי עם התחזות לאיש מקצוע, חדירה אל המחשב האישי מרחוק ואי שקיפות לאורך ניהול עסקאות.

עבירות מסוג של הונאה ומרמה הן עבירות המתבצעות כאשר למבצעי העבירה ישנה מטרה: להשיג תועלת. עבירות מסוג זה רלוונטיות גם לאנשי עסקים, אך גם לאנשים פרטיים. עבירות אלו מסתמנות כעבירות חמורות מאד שהעונש הניתן בגינן יכול להיות בדמות מאסר או קנס כספי.

על עבירות המרמה וההונאה

ספר החוקים מסמן כמה עבירות חמורות מאד, כאשר אחת מאותן עבירות היא עבירת המרמה וההונאה. ישנם הבדלים קלים בין מרמה ובין הונאה, אך יחד עם זאת מדובר על הונאות השלובות זו בזו. עבירות של מרמה הן עבירות המזוהות יותר עם העולם העסקי והכלכלי. כך למשל, עבירות מרמה בהתנהלות אל מול הבנקים, עבירות של העלמות מס וכדומה. עבירות כדוגמת הונאה ומרמה מסתמנות לא אחת כעבירות מסוג צווארון לבן. שימו לב כי לצד עבירות מרמה והונאה שיכולות לכלול בין היתר הפעלת כוח פיסי, לא אחת מדובר על עבירות מתוחכמות מאד, כך שקשה לא אחת לעלות עליהן ואף להוכיח אותן.

איך עבירות מרמה והונאה באות לידי ביטוי?

ישנן לא מעט דרכים לבצע עבירות מסוג מרמה והונאה, כאשר כל דרך מאופיינת בהקשרים וצורות שונות. ראשית, ישנה ההתחזות: במקרים שכאלו, אנשים מציגים עצמם בזהות שאינה הזהות שלהם, זאת במטרה להטעות את האדם מולו הם מתנהלים וממנו הם רוצים תועלת.

דרך נוספת היא באמצעות מעילה. מדובר על עבירות מרמה הנוגעות לרוב בכספים. המעילה באה לידי ביטוי במעילה באמון, לרוב בהקשרים של בין מעביד למעסיק. המטרה? להשיג תועלת בדרך של מרמה. הדוגמא הקלאסית במקרה זה היא המעילה של אתי אלון בבנק למסחר.

עבירות מס הן תצורה נוספת של עבירות מרמה והונאה, כאשר העבריין במקרה זה עובר על חוקי המס הידועים. עבירות אלו כוללות דיווחים שיקריים על הוצאות והכנסות, בין היתר על מנת להתחמק מתשלום המיסים כחוק. כמו כן, ישנן הונאות הנושים. כאן המטרה של העבריינים היא להימנע משתלומים שעליהם לשלם לנושים. עבירה נוספת ומוכרת היא זיופים. הזיוף מתקשר כנראה יותר מכל עבירה אחרת עם מרמה, כאשר המטרה היא לשקף מצג שווא תוך שמרמים את הצד השני. שימו לב כי לרוב זיוף נתפס כאקט המוצג בפני אדם אחד, אך לא אחת ישנם מקרים בהם עבירה של זיוף משפיעה על ציבור שלם.

המאפיינים הבולטים של עבירות המרמה וההונאה

לא אחת עולה השאלה והיא מה ההבדל בין עבירה של גניבה ובין עבירה של מרמה והונאה. אפשר לומר כי עבירות המרמה וההונאה הן עבירות גניבה מורכבות ומתוחכמות יותר. בעוד גניבה מסתמנת כלקיחת דבר שלא כדין, הרי שעבירות של הונאה ומרמה הן עבירות הרבה יותר מתוחכמות, המבוססות על הכנות מוקדמות ותחכום רב, כאשר מה שמאפיין לא אחת את העבירות הוא ידע רב בתחום העבירה. אם כן, אפשר לומר כי ידע רב בתחום העבירה, תחכום ותכנון מקדים הם אלו המאפיינים את עבירות המרמה וההונאה.

כתוב/כתבי תגובה